loading...
- پیام بلوچ - بلوچ و بلوچستان -payam baloch -
payam بازدید : 1259 1392/09/30 نظرات (0)

  رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر گفت: قلعه اسپکه یکی از آثار تاریخی این شهرستان با 760 سال قدمت همچنان استوار، باصلابت و پابرجاست. ˈخیرالنساء امیریˈ پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قلعه تاریخی اسپکه قدمتش به قرون میانی اسلام بر می گردد و این بنا توسط میر نصیر خان از طایفه رند بلوچستان ساخته شده است. وی در توضیح مشخصات این اثر گفت: قلعه اسپکه در سه

payam بازدید : 1551 1392/08/17 نظرات (0)

  روستاي ناهوک از توابع بخش جالق شهرستان سراوان با مختصات 62 درجه و 20 دقيقه طول شرقي و 27 دقيقه عرض شمالي، در فاصله 25کيلومتري شمال غربي جالق و در 35 کيلومتري شهرستان سراوان واقع شده است اين روستا از غرب به روستاي کشوک و از جنوب غربي به روستاي کوپک محدود مي شود. روستاي ناهوک با ارتفاع 1300 متر از سطح دريا، اقليمي گرم و خشک دارد. از تاريخچه اين روستا، اطلاع دقيقي در

payam بازدید : 1154 1392/07/28 نظرات (0)

  موقعیت جغرافیایی و وسعت شهرستان چابهار با مساحتی حدود 17 هزار و 155 کیلومترمربع در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در کنار آب‌های گرم دریا عمان و اقیانوس هند قرار گرفته است. این شهرستان از جانب شمال به شهرستان‌های ایرانشهر و قصرقندو نیکشهر و از جنوب به دریای عمان و از شرق به پاکستان و از غرب به شهرستان کنارک محدود است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی

payam بازدید : 837 1392/07/10 نظرات (0)

  رئیس میراث فرهنگی سراوان گفت: شهرستان سراوان با داشتن ۴۸۰ اثر تاریخی به عنوان یکی از شهرستان‌های تاریخی استان سیستان و بلوچستان است. محمد صدیق دهواری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سراوان به مناسبت هفته گردشگری اظهار کرد: سراوان با داشتن 480 اثر تاریخی به عنوان یکی از شهرستان‌های تاریخی استان بوده که دارای مناطق و جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. وی افزود: سراوان

payam بازدید : 994 1392/05/01 نظرات (0)

 شهردار فنوج گفت: محله بازار قدیم شهرستان فنوج که یادآور بافت سنتی بازارهای منطقه بلوچستان است به علت کم‌توجهی مسئولان در حال نابودی است. موسی اربابی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فنوج اظهار داشت: محله بازار قدیم شهرستان فنوج شامل 150 منزل مسکونی خشتی و گلی و چندین باب حجره قدیمی است. وی با اشاره به اینکه همه اهالی این منطقه آنجا را ترک کرده‌اند افزود: این محله قدیمی نمایانگر نحوه

payam بازدید : 897 1392/04/30 نظرات (1)

  به همت اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري ، سنگ نگاره هاي قديمي در روستاي کزور به فاصله 127 کيلومتري مرکز شهرستان سرباز شناسايي و کشف شد. به گزارش خبرنگار باشگاه وخبرنگاران زاهدان، سرپرست اداره ميراث فرهنگي شهرستان سرباز گفت: براساس تحقيقات انجام شده سنگ نگاره ها يا هنرهاي صخره اي کهن ترين آثار تاريخي و هنري بجامانده از بشرند. حسینی افزود: بيشترين تعدادسنگ نگاره هاي

abooahmadaskani بازدید : 1266 1392/04/02 نظرات (0)

 


پیدائش

ماں 1309هـ .شءَ، «بگان»ءِ مٻتگءَ كه چه قصرقندءَ دوكیلومتر دورترإنت، ملا یوسفءِ لۏگءَ، ننكے پٻداگ بوت كه نام إش دادالرحمان إٻركت.إے تبل كه رندءَ نامءُ تواری په مولانا دادالرحمان قصرقندی بوت چه گْونڈیءَ دانائیءُ هژاریءِ نشانگاں آئیءِ پٻشانیگءش سهراإتنت.

وانگءِ بنگٻج كنگ

مولانا دادالرحمان، بندری درسانی ماں وتی بوتنجاهءَ مولوی پیرمحمدءِ گْورءَ دربرتءُ په وانگءِ رندگیریءَ هندوستانءَ شت.

اولْ‌سرءَ «پیرجنداءِ سند»ءِ دربرجاهءَ په وانگءَ گلائٻش بوتءُ گلستان، بوستان، میزان الصرفءُ صرف میرءِ وانگیانی، مولوی شیخ محمد هیبتی قصرقندیءِ گْورءَ وانت.

إے دربرجاهءِ اقتصادی جاورباز شرنهت.واجه چه آزمانگءَ عجیبٻں كسه‌إی آرتءُ پرمائٻنتی: برے برے شدیگی هنچۏ مئی سرءَ زۏرءَ جت كه خشكٻں منتگٻں دنزگپتگٻں نگناں زرتءُ پهك كتءُ وارت إنت. برے درهچانی تاك چتءُ وارتءُ هنچۏ نزۏرءش بوت إنت كه سیه‌دٻمگ گپت إنتءُ زمینءِ سرءَ كپت إنت.

«مظهرالعلوم» كراچیءِ دربرجاه

واجه دادالرحمانءَ رند چه دوره مقدماتءِ آسركنگءَ، مظهرالعلوم كڈهءِ دربرجاهءَ شت

كه آزمانگءِ مزنترٻں دربرجاه أت. سطحءِ دوره‌ئی اۏداں دربرت.

دارالعلومءِ دیوبندءَ روگ

مظهرالعلومءِ دربرجاهءَ دوره خارجءِ درساں هست أتنت؛ بلے واجهءِ علمی هیناری اۏداں نپرشت. گڈءَ مظهرالعلومی دٻم په دارالعلوم دیوبندءَ ویل دات. إے وهدی دارالعلوم دیوبندءَ مزنْ‌شانٻں مجاهدٻں عالماں چۏشكه مزنْ‌مجاهد علامه سید حسین احمد مدنی، شیخ الادب والفقه مولانا اعزازعلی، علوم عقلیهءُ نقلیهءِ شهزانت مولانا ابراهیم بلیاوی ءُ دگه دگه، تدریسءِ پتّرإش سینگارإتگت.

واجهءَ خارجءِ درساں پانگءِ إے شهزانتاں وانتءُ آسركت.

په واجهءِ تٻزهۏشیءُ وش‌اخلاقیءِ هاترءَ استاداں گٻشتر په آئی‌إش دلگۏشءَ كتءُ آئیءَ وت هں په استاداں بازشوكی هست أت.

چه پهكاں گٻشتر گۏں مولانا حسین احمدمدنیءَ هبی هست أت. مولانا حسین احمد مدنی آزمانگءَ گۏں انگرٻز استعمارءِ دٻمءَ كه هندوستانی وتی إٻردستءَ كتگ أت اۏشتاتگ أت.

واجه دادالرحماں همے وهدءَ گۏں الكاپٻں درجه{رتبه ممتاز}ءَ دربرۏك{فارغ التحصیل} بوتءُ رند چه دربرگءَ گۏں مولانا حسین احمد مدنیءَ بیعتی كت.

payam بازدید : 962 1391/12/19 نظرات (0)

  دره نگاران ناهوک از توابع شهر سراوان در سیستان و بلوچستان دارای مجموعه ای کم نظیر از نقش و نگار کنده شده بر روی سنگها و صخره ها است که از آن به عنوان بزرگترين مجموعه سنگ نگاره شناخته شده در ايران یاد می کنند.به گزارش خبرنگار مهر وجود بيش از 50 سنگ نگاره شناسائي شده در شهرستان سراوان و ثبت 15 مورد در فهرست اثار ملي كشور باعث شده است تا اين شهرستان لقب سرزمين نخل و نگاره را به خود

payam بازدید : 1170 1391/07/08 نظرات (0)

  قلعه قصرقند با قصه های فراوانی از درد ها و شادیهای صدها سال پیش مردم بلوچستان همچنان استوار و پا برجا در انتظار گردشگران برای بازگویی این قصه هاست. به گزارش ایرنا، قلعه قصرقند در مرکز شهر قصرقند از توابع شهرستان نیکشهر و در قسمت شرق مسجد جامع این شهر قرار دارد که از جانب شمال غربی – جنوب شرقی و جنوب به وسیله خانه های مسکونی احاطه شده است و از جهت شمال و شمال شرقی به نخلستان محدود می شود.

payam بازدید : 1221 1391/04/10 نظرات (2)

  کارشناس میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان از کشف گورستان 4700 ساله مربوط به عصر مفرغ در روستای کشیگ شهرستان نیکشهر خبر داد.محمد حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیکشهر اظهار داشت: کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی هنگام انجام عملیات حفاری و کانال کشی با استفاده از بیل مکانیکی برای آبرسانی به روستای کشیگ، متوجه این آثار ارزشمند تاریخی شدند.

payam بازدید : 2079 1390/12/23 نظرات (0)

  موزه های سیستان و بلوچستان به خصوص موزه منطقه ای جنوب شرق در زاهدان با به نمایش گذاشتن آثار به دست آمده از محوطه های باستانی و تاریخی راهی به عمق تاریخ پنج هزار ساله این استان است.موزه منطقه ای جنوب شرق در زاهدان درصدد است تا با معرفی منطقه جنوب شرق ایران در بخش های باستان شناسی، مردم شناسی و زیست محیطی تعریف جامع و کاملی از منطقه ارائه

payam بازدید : 1443 1390/11/13 نظرات (0)

  قلعه سِب که از جمله آثار دوره قاجاریه به حساب می‌آید، در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان سراوان، بخش سِب و سوران و روستای سِب قرار دارد.روستای سِب که نام قلعه برگرفته از آن است، در 10 کیلومتری جنوب شرقی سوران و 45 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سراوان واقع است. سِب در لغت نامه دهخدا به معنی محل چشمه ساران فراوان یاد شده است.در این قلعه تا سال 1344

payam بازدید : 1227 1390/09/10 نظرات (0)

 ضمن تسليت ماه محرم به كليه مسلمانان و آزادگان جهان مطالبي در خصوص شهادت امام حسين تقديم شما مي كنيم: حضرت حسین (رض ) فرزند فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و در نتیجه فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است. ایشان جزء اهل بیت است که آیه ی تطهیر، آیه مودت، آیه ی ذی القربی، آیات سوره هل اتی و آیه ی مباهله در حق او نیز نازل شده است. محبوبیت او نزد خدا و

payam بازدید : 1541 1390/06/03 نظرات (0)

   سیستان و بلوچستان به گواه تمدن خاموش آن، دریچه ای به عصر هزاره های پیش از میلا د است زیرا آثار استقرار انسان از ابتدایی ترین مراحل زندگی تا دوره تاریخی در این استان دیده می شود.با این همه، تاكنون دیرینگی تاریخ و ریشه های عمیق فرهنگ و تمدن در سیستان و بلوچستان آن طور كه باید مورد توجه قرار نگرفته است.این سرزمین با وسعتی فراتر از ۱۸۷ هزار و ۵۲ كیلومتر مربع از دو ناحیه مجزای شمالی و جنوبی تشكیل شده است.

payam بازدید : 1246 1390/06/03 نظرات (0)

  باستان‌شناسان با شروع فصل جدید كاوش در اطراف گورستان پنج هزار ساله اسپیدژ در سیستان و بلوچستان به دنبال شناسایی شهر مسكونی مردم اسپیدژ هستند. 

  در 2 كیلومتری گورستان پنج هزار ساله «اسپیدژ»، محوطه‌ای وسیع وجود دارد كه به «پیر سهران» معروف است. در این منطقه آثار یك شهر مسكونی دیده می‌شود كه با قلوه سنگ‌های كوچك و بزرگ ساخته شده و باستان‌شناسان نمی‌دانند كه آیا این محوطه‌ كه متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد است، همان شهر مسكونی مردم اسپیدژ است یا شهری است كه در هزاره سوم در این منطقه وجود داشته و هنوز شناسایی نشده است.

payam بازدید : 1249 1390/06/03 نظرات (0)

     خفتگان پنج‌هزارساله‌ی اسپیدژ انتظار هیچ كاوش یا غارتی را نمی‌كشند؛ برای آنان كه پنج‌هزار سال است در دل خاك رفته‌اند چه فرقی می‌كند در میان شیشه‌های موزه قرار بگیرند؛ یا دست به دست در دنیا بچرخند؟ برای ما مهم است كه بدانیم گذشتگانمان چگونه می‌زیسته‌اند.حدود 11 ماه پیش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از غارت اشیای باستانی در منطقه‌ی اسپیدژ واقع در بخش بزمان ایرانشهر (سیستان و بلوچستان) خبر داد. غارتی كه گویا از سال 1381 به طور جدی آغاز شده است. مشاهدات گروه اعزامی ایسنا حاكی از آن بود كه برخلاف ادعای مسؤولان محلی، هیچ نیرویی برای محافظت در منطقه حاضر نبوده، آثار باستانی پنج‌هزارساله‌ی گورستان اسپیدژ همچنان به تاراج می‌رود.

payam بازدید : 1386 1390/06/02 نظرات (1)

  خانم بئاتریس دوكاردی باستان شناس انگلیسی در سال 1966 در منطقه بمپور كاوشهایی انجام دادند كه خلاصه آنرا در مجلد ششم مجله ایران بزبان انگلیسی چاپ كرده‌اند و چون نتایج كاوشهایشان بنظر نگارنده بسیار جالب آمد خلاصه‌أی از آن را به اطلاع خوانندگان میرسانم .

 كاوش در سال 1966 شروع شد و آثاری بدست آمد كه با مقایسة اشیاء مكشوف در افغانستان و عمان بین ربع دوم هزاره سوم پیش از میلاد (مثلا در حدود 2750 سال پیش از میلاد ) تا 1900 پیش از میلاد قرار داده شد . بنابراین خواننده محترم متوجه میشود كه مردمی كه در این ناحیه زندگی میكرده‌اند در حدود 800 تا 850 سال بزندگی خود در آن مكان ادامه داده‌اند .(فرض كنیم از 2750 تا 1900 پیش از میلاد )

payam بازدید : 1289 1390/06/02 نظرات (0)

  حفاری های غیر مجاز در گورستان های 5 هزار ساله دلگان تاكنون منجر به خروج و تخریب بیش از ده هزار شی باستانی از این منطقه شده است.   

  حفاری های غیر مجاز در گورستان های 5 هزار ساله دلگان تا كنون منجر به خروج و تخریب بیش از ده هزار شی باستانی از این منطقه شده است.

 گورستان های باستانی دلگان در جلگه جازموریان واقع شده اند. حفارن غیر مجازی كه در این گورستان ها مشغول تخلیه گورستان ها هستند همان حفاران غیر مجاز جیرفت اند كه با راكد ماندن حفاری های غیر مجاز در جیرفت راهی دلگان شده اند.

payam بازدید : 1210 1390/06/01 نظرات (1)
سلام

سلامی به گرمی آفتاب اسپیدز

 سلامی به بلندی نخلهای اسپیدز

سلامی به عمیقی خواب خفتگان اسپیدز   

سلامی به غربت اسپیدز

سلامی به شبهای شلوغ اسپیدز که غارتگران در آنجا در حال غارت هستند آنها خیال می کنند مشتی کوزه و خاک را غارت می کنند نه اینطور نیست آنها در حال غارت فرهنگ هستند آنها با غارت کوزه ها و گنجها  خیال می کنند می توانند اصالت اسپیدز را به دیگران  بفروشند

payam بازدید : 1346 1390/06/01 نظرات (0)

 سیستان و بلوچستان سرزمین طوفان‌های شنی،‌ نمكزارها، رودها و دریاچه‌های فصلی با دره‌های سرسبز و جریان‌های بهاری در دل كویر به همراه تاریخ بر جای مانده در این خطه شرقی، جاذبه‌ای بكر و بی بدیل است كه هر نظاره گری را مدهوش می‌كند.

 به گزارش ایسنا، ناحیه «خاش» خوش آب و هوا‌ترین منطقه استان به شمار می‌رود، زیرا ارتفاع آن نسبت به سایر شهرستانهای استان بیشتر است و مرتفعترین قله بلوچستان - تفتان - در نزدیك و در سمت شمال آن قرار گرفته است. این ناحیه از بارندگی نسبتا زیادی نیز برخوردار است. تغییرات و نوسانات دمای آن در فصل‌های مختلف چندان زیاد نیست و پوشش گیاهی آن نیز در اطراف كوه‌های تفتان نسبتا غنی است.

 

payam بازدید : 1535 1390/06/01 نظرات (1)

 منطقه باستانی دلگان بخشی از تمدن جلگه جازموریان محسوب می شود که در جلگه چاه هاشم قرار گرفته است. با کاهش میزان حفاری های غیر مجاز در جیرفت حفاران غیر مجاز راهی این محوطه شده اند و تا این لحظه بخش زیادی از اشیاء موجود در این گورستان را به غارت برده اند. چندی پیش حضور نیروی انتظامی در این منطقه باعث در گیری و تیراندازی شده بود که در پی آن هیچ یك از حفاران غیر مجاز دستگیر نشدند.

 «محمد حیدری»، باستان شناس و معاون فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان در این باره گفت: هنگامی که برای بازدید از محل به دلگان رفتیم با تعداد زیادی پوکه روی سطح زمین مواجه شدیم که نشان از درگیری مسلحانه در این منطقه می داد. هنگامی که موضوع را از طریق نیروی انتظامی پیگیری کردیم ، متوجه شدیم که ماموران نیروی انتظامی هنگام سرکشی محوطه در دلگان با حفاران مسلح حاضر در منطقه درگیر شدند.

payam بازدید : 4292 1390/06/01 نظرات (8)

  حدود چهارونیم قرن پیش، همایون شاه (937هجری /530 میلادی) دومین پادشاه سلسه گوركانیان هند از شیر شاه سوری سر سلسله دود مان افاغنه شكست می خورد. او پس از این شكست می گریزد و خود را به سیستان واز آنجا به اصفهان می رساند و به دربار شاه طهماسب صفوی پناهنده می شود. درسال951 هجری قمری شاه تهماسب اول در فرمانی به شاه قلی سلطان حاكم كرمان احمد خان شاملو حاكم سیستان دستور میدهد با كمك سران طوایف بلوچ كه در حاشیه مرزی هند و افغانستان ودر حوالی قند هار سكنی دارند، لشكر بزرگی فراهم آورد و به هندوستان حمله كنند. هدف از این حمله برگرداندن مجدد هما یون شاه به تاج و تختش در هندوستان است. بزرگترین طوایف در این دوره عبارتند از رند و لاشاری .

  سر كردگی طایفه رند به عهده ی میر چاكر خان و لاشاری به عهده میر گوهرام خان بوده است . با استناد به مآخذ موجود از این دوره، خواهر بزرگ میر چاكر خان و مادر بی بگر به نام باتری كه زن شجاع وشمشیرزن ماهری بوده است ، موٌفق می شود پادشاه دهلی را دستگیر كند وبه همایون شاه تحویل دهد . به پاس این خدمات است كه همایون شاه پس از جلوس مجدد بر تخت وتاج ، سر زمین های وسیع از مناطق سند ، بلو چستان و پنجاب را به سران دو طایفه رند و لاشاری می بخشد .

payam بازدید : 1227 1390/06/01 نظرات (0)

 نگاران چیست؟

نگاران مجموعه از سنگ نوشته ها وکتیبه های به زبان تصویر است که در دنیا بی نظیرند . این مجموعه به عنوان بزرگترین مجموعه نوشته های باستانی در خاورمیانه و در تمدن شرق محسوب می شود. بر اساس اعلام نظر کارشناسان باستان شناس  سیر تاریخی این سنگ نوشته ها از پیش از تاریخ تا زمان ساسانیان است. جالب است بدانید این مجموعه حتی در آثار باستانی استان ثبت نگردیده است اما شهرت جهانی دارد. با توجه به مطالعات محدود صورت گرفته در دره نگاران این سنگ نوشته های موجود در جهان منحصر به فرد اعلام شده اند.

 

payam بازدید : 1653 1390/06/01 نظرات (0)

  حوزه فرهنگی جازموریان که در جنوب شرقی ایران واقع شده است از لحاظ باستان شناسی و تاریخی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و عواملی همچون نزدیکی به دریا ، موقعیت خاص جغرافیایی ، منابع آبی هلیل رود ، دامپروری و وجود مراتع و خاک حاصلخیز ناشی از رسوب گذاری هلیل رود ، باعث بوجود آمدن فرهنگ و تمدنهایی در این منطقه شده است .

  سنگواره های عظیم الجثه جانوری که در منطقه زهلکوت جازموریان کشف گردیده مربوط به دوران سوم زمین شناسی و آثار پراکنده ای از دوران پارینه سنگی و دوران نوسنگی مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد دوران شهرنشینی هزاره سوم و دوم پیش از میلاد در دوران مفرغ و آهن می باشد و دوران تاریخی و اسلامی این نکته را تائید می کند که در طول تاریخ یکی از مراکز مهم زیست محیطی ایران و جهان به شمارمی آمده است.

 

payam بازدید : 1747 1390/06/01 نظرات (1)

 صنعت گردشگری طی دهه های اخیر نه تنها اهمیتی شایان در كشورهای مختلف بلكه جایگاهی قابل توجه در عرصه اقتصاد جهانی كسب كرده است.

با این حال ایران به رغم آن كه یكی از كشورهای مطرح جهان از بعد شمار و قدمت آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری است، هنوز نتوانسته آن گونه كه باید از این صنعت مهم به طور مطلوب استفاده كند.

 در این میان سیستان و بلوچستان سرزمینی گسترده از هامون تا پهنه آب های نیلگون دریای عمان، با تركیبی از جاذبه های طبیعی، تاریخی، تجاری و گردشگری در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

تعداد صفحات : 2

درباره ما
Profile Pic
يكي از صالحان ، به خواب ديد پادشاهي را در بهشت !! و پارسايي را در دوزخ. پرسيد كه موجب اين درجات چيست؟ ندا آمد كه اين پادشاه به ارادت درويشان به بهشت اندر است و اين پارسا به تقرب پادشاهان در دوزخ !! (سعدي)
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
  • اجاره ماشین
  • بلوچ پرس
  • دلگان پرس
  • بلوچانی زبان
  • زبان بلوچی و لبزانک
  • ایرانشهر نیوز
  • خدایاری شاعربلوچ
  • اهل سنت ما
  • جوانان صدیق زهی
  • ضیاءالدین دینارزئی
  • پروازچابهار
  • ايرنا سيستان وبلوچستان
  • لاشار شیرآباد
  • حق گو بلوچ
  • خبرهای ایرانشهر
  • ندای زاهدان
  • کلات نیوز
  • مکران پرس
  • روستای شارک
  • شخصیت های بزرگ بلوچستان
  • سایبان امید
  • حوزه علمیه مهرستان
  • اطلاع رسانی بلوچستان
  • جزر و مد
  • کلوکان
  • پجار
  • چهاربهاران
  • انجمن های چابهار
  • سنت آنلاين
  • تفتان ما
  • پايگاه خبري تحليلي تفتان ما
  • انجمن های چابهار
  • بلوچ پرس
  • وشدلانی دیوان
  • یعقوب جدگال
  • چابهارنیوز
  • انجمن های چابهار
  • چابهاران تیاب
  • بلوچستان دانلود
  • پیمان چابهار
  • پایگاه خبری کنارک
  • سرحد زمین
  • سلطان بلوچ
  • اشعارومتون ادبي عبدالحميد خداياري
  • پیمان چابهار
  • دهياري روستاي ميرآبادبمپور
  • پورتال روستاي ميرآباد بمپور
  • قلعه باستاني بمپور بلوچستان
  • بَــلوچــانی زبان
  • بلوچی الفبا وزبان
  • الفبای زبان بلوچی
  • ایوب ایوبی
  • سرحد زمین قلب تپنده بلوچستان
  • بلوچستان
  • انسان شناسی بلوچ
  • سرباز مزاکان
  • ندای بلوچ
  • دهستان حیط
  • دهکده حیط
  • مکران میوزیک سنتر
  • سايت پاتوق بلوچ
  • سایت تحلیلی خبری چابهار نیوز
  • پاتوق بلوچ
  • شهرستان بمپور
  • هوران باغ
  • هیات فوتبال روستای جوزدر
  • ایرانشهر نیوز
  • سیسوگ
  • .:|برای همه|:.
  • ابو مصعب
  • انسان شناسی بلوچ
  • سایت مغانشابو
  • چابهارنیوز
  • وشدلانی دیوان
  • مهرستان
  • چهبارنیوز
  • ندای بلوچ
  • نسيم بلوچستان
  • کوپچ لاشار
  • مصطفي دانشور
  • بنت نیوز
  • نوشته های محمد بلوچ زهی
  • گالری عکس بلوچستان
  • تصاوير ديدني از منطقه دشتياري
  • در ياد رفتگان دبيرستان دانشگاه چابهار
  • تصاویرکوه‌های مریخی در جنوب بلوچستان
  • آموزش تصويري ارسال مطلب به پيام بلوچ
  • عناوين آخرين مطالب سايتهاي بلوچستان
  • موسيقي با صداي كمال خان - گروه 2
  • موسيقي با صداي كمال خان - گروه 1
  • آلبوم عكس گلفشان كهير - كنارك
  • دو نلي با صداي استاد اسپندار
  • دانلود سریال جدید
  • قیمت روز خودروی شما
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1578
  • کل نظرات : 906
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 742
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 69
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 103
  • بازدید ماه : 225
  • بازدید سال : 2,434
  • بازدید کلی : 2,692,238